Geeft u regelmatig aan een goed doel? Dan zijn uw giften helemaal aftrekbaar.
De wet omschrijft wanneer giften afgetrokken kunnen worden. Is er sprake van een ‘periodieke gift’, dan is die gift helemaal aftrekbaar. Er moet wel sprake zijn van een schenkingsverplichting om gedurende ten minste 5 jaar een schenking te doen aan een goed doel met een ANBI status of bepaalde verenigingen. Is die verplichting er niet, dan geldt een drempel van 1% van het verzamelinkomen met een minimum van € 60,- en een aftrekplafond van 10% van het verzamelinkomen. Het verzamelinkomen is het bruto-inkomen van u en uw partner opgeteld minus de aftrekposten.
In het verleden was de ‘periodieke gift’ uitsluitend mogelijk via een notariële akte. Het is nu mogelijk via een onderhandse overeenkomst een ‘periodieke gift’ te doen. Dat verlaagt de kosten voor de schenker. Concept schenkingsovereenkomsten kunt u downloaden bij de Belastingdienst.
Meer informatie over de ANBI status van de Diaconie en Kerkrentmeesters vindt u hieronder.
Naam ANBI: PROTESTANTSE GEMEENTE ECHTENERBRUG – OOSTERZEE C.A.ECHTENERBRUG De Protestantse gemeente te Echtenerbrug-Oosterzee is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “. (ordinantie 1 artikel 1 lid 1 kerkorde). Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 1 van de kerkorde. De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk.Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland. De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Echtenerbrug-Oosterzee. Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 18 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente. Het College van kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 3). De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën. Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link: Beleidsplan Protestantse Kerk in Nederland Op de website https://www.pknechtenerbrugoosterzee.nl/informatie/visie-en-beleid/ vindt u het beleidsplan van onze gemeente. De beloning van de predikant van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link: Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed. De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan. De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder “Verkorte staat van baten en lasten met toelichting”. is dit cijfermatig in beeld gebracht. Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar. Begroting 2019 Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente. Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren. Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project. Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk. Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.
Naam ANBI: DIACONIE VAN DE PROTESTANTSE GEMEENTE ECHTENERBRUG – OOSTERZEE C.A.ECHTENERBRUG De Protestantse gemeente te Echtenerbrug-Oosterzee is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “. De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. (Kerkorde artikel X lid 3). De Diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 2 van de kerkorde. De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: Kerkorde Protestantse Kerk in Nederland. De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten, diaconieën en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de diaconie van de Protestantse Gemeente te Echtenerbrug-Oosterzee. Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. Die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente. Het College van diakenen is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art 8). De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën. Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via de link: Beleidsplan Protestantse Kerk in Nederland Op de website www.pknechtenerbrugoosterzee.nl vindt u het beleidsplan van de diaconie van onze gemeente. De beloning van diaconale medewerkers – indien aanwezig – is geregeld in de ‘Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’. De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link: Generale regelingen Protestantse Kerk in Nederland. Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed. De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan. De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk diaconaal werk vertoont een grote mate van continuïteit: Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van de diaconie in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar. Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het diaconale werk van de diaconie van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren. Soms bezit een diaconie ook (enig) vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de diaconie nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de diaconie. De ontvangen inkomsten van de diaconie worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor specifieke projecten gehouden inzamelingen. Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan de kosten van de eigen organisatie (eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijke diaconale werk van de kerk. Onder lasten beheer en administratie zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de diaconale bezittingen. Onder lasten beheer en administratie zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de diaconale bezittingen.Kerkrentmeesters
Algemene gegevens
RSIN/Fiscaal nummer: 002 668 427
Website adres: www.pknechtenerbrugoosterzee.nl
E-mail: scriba@pknechtenerbrugoosterzee.nl
Postadres:
Postcode:
Plaats:Samenstelling bestuur
Doelstelling/visie
Beleidsplan
Beloningsbeleid
Verslag Activiteiten
Voorgenomen bestedingen
Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Baten en Lasten
Rekening 2019
Rekening 2018
baten
Opbrengsten uit bezittingen
38.100
42.596
36.823
Bijdragen gemeenteleden
72.100
76.492
74.831
Opbrengsten uit subsidies en bijdragen
5.304
5.304
5.703
Incidentele baten, onttrekkingen bestemmingsreserves
–
84.938
34.695
Totaal baten
115.504
209.330
152.052
lasten
Bestedingen Pastoraat (predikant en kerkelijk werkers)
79.060
74.362
68.064
Bestedingen Kerkdiensten, catechese en gemeentewerk
5.000
3.395
3.776
Bijdragen aan andere organen binnen de kerk
6.350
6.362
6.108
Lasten kerkelijke gebouwen (inclusief afschrijving)
31.400
28.165
16.950
Salarissen (koster, organist e.d.)
6.000
5.377
5.843
Lasten beheer en administratie, bankkosten en rente
11.250
10.065
11.477
Incidentele lasten, toevoegingen bestemmingsreserves
400
1.399
387
Incidentele lasten, toevoegingen bestemmingsreserves
–
84.938
45.590
Totaal lasten
139.460
214.063
158.195
Resultaat (baten – lasten)
-23.956
-4.733
-6.143
Diaconie
Algemene gegevens
RSIN/Fiscaal nummer: 824 124 996
KVK nummer: 824124996
Website adres: www.pknechtenerbrugoosterzee.nl
E-mail: secretariaatdiaconie@pknechtenerbrugoosterzee.nl
Adres: Kromme Warren 22
Postcode: 8539 RX
Plaats: EchtenerbrugSamenstelling bestuur
Doelstelling/visie
Beleidsplan
Beloningsbeleid
Verslag Activiteiten
Voorgenomen bestedingen
In de kolom begroting in het overzicht onder Verkorte staat van baten en lasten met toelichting is dit cijfermatig in beeld gebracht.Verkorte staat van baten en lasten met toelichting
Baten en Lasten – diaconie
Staat van baten en lasten 2017
Baten
Begroting 2019
Rekening 2019
Rekening 2018
Baten onroerende zaken
16.000
13.278
16.070
Rentebaten
1.025
919
1.120
Bijdragen levend geld
3.600
3.129
3.430
Door te zenden collecten en bijdragen
1.800
3.332
2.508
Totaal baten
22.425
20.656
23.128
Lasten
lasten onroerende zaken
1.600
2.110
1.209
lasten kerkdiensten, catechese en overige kerk. Activiteiten
300,00
70
95
verplichtingen en bijdragen aan andere organen
1550
1.613
1.641
kosten beheer en administratie
2.250
2.779,00
2.779
rentelasten
100
138
126
diaconaal werk plaatselijk
3.400
2.310
3.407
diaconaal werk regionaal/landelijk
5.000
3.009
6.814
diaconaal werk wereldwijd
6.000
3.685
7.269
Afdracht door te zenden collecten en giften
2.100
3.332
2.508
Totaal lasten
26.000
19.110
25.851
Resultaat
-175,00
-1.548
-2.723
Toelichting